Positivt om vintern

Eftersom jag har bestämt att inte gnälla här i bloggen, får man ju börja se positivt på eländet. Hur illa jag än tycker om snö och iskyla, så finns det ju alltid några ljusglimtar:
 
- Mördarsniglarna kanske dör nu när det är så kallt. Visserligen lägger ju sig snön som ett värmande täcke men nu när det är så förbaskat kallt kanske några försvinner.
 
- Även fästingar och andra äckliga kryp kan ju dö. Det hade varit skönt.
 
- Det är ju garanterat myggfritt!
 
- Man bryr sig inte längre om hur man ser ut när man lämnar hemmet, bara man inte fryser. Själv har jag ful-kängor på med sulor som traktordäck. I dessa extra stora får jag också plats med tjocka raggsockar. En hemskt ful mössa har jag också på, under min huva till min varma, och faktiskt fina, vinterjacka. Och inte att förglömma, mina tjocka skidvantar - tumvantar förstås!
 
- Man får också tillfälle att använda alla sina kläder som legat längst in i garderoben. Alla tjock-tröjor kommer till användning. Och det är ju bra, för antingen hittar man bortglömda saker som man saknat eller så hittar man gammal skit som man kan skänka bort. Lite garderobsrensning mitt i vintern!
 
- Man är ursäktad med att krypa upp tillsammans i soffan och se på film. Och bara mysa. Kraven känns lite mindre när det är kallt ute. Eller så är det en väldigt bra ursäkt att slippa göra något.
 
- När himlen är blå är det ju faktiskt riktigt fint ute och när man sitter inne och lyssnar på julmusik får man riktigt julfeeling. Här kan jag hålla med om att det "härliga" Göteborgsvädret med grått och regn inte ger samma känsla.
 
Med detta vill jag inte säga att jag är vidare positivt inställd åt vintern men för varje dag är vi också närmare våren, och det är ju inte illa!
#1 - - Catharina:

Du är allt lite bakvänd du tycker jag. Du som älskar julen så otroligt mycket borde självklart även älska vintern. Särskilt vinter med snö. Det hänger ju liksom ihop med julen iaf i det här landet. Din knasboll där:)