Det här med barnkalas

Just nu tänker jag mest på Halloween-kalas. W fyller sju år och ville ha en Halloweenfest. Hela klassen är bjuden plus några till. Fritidsgården är hyrd och allt är planerat. Nu till dilemmat: på inbjudningskorten till barnkalas står det alltid "ring om du INTE kan komma". Det tycker jag är lite konstigt för jag vill ju veta att man kommer, för tänk om inbjudan inte kommit fram. Det råkade vi ut för i somras. En av lilla E:s bästa kompisar bjöd på kalas i somras men vi fick inte inbjudan förrän en vecka efter kalaset varit!. Då satt ju lilla I och undrade varför inte E dök upp och E blev ju förtvivlad över att inte kunna gå på bästisens kalas. Därför skrev vi på inbjudan att man skall höra av sig om man kommer.Problemet är att det inte alls är många från klassen som hört av sig. Jag vet att alla har fått inbjudan eftersom W fick dela ut dem inför hela klassen. Så frågan är nu: väntar många på att anmäla sig till sista dagen ELLER är det verkligen 16 barn som inte vill eller kan komma (usch, hoppas inte det) ELLER är det så att det kommer att dyka upp oanmälda barn på festen? Det är flera kompisar som pratar om vad de skall klä ut sig till men jag vet ju inte om det är önsketänkande från barnens sida eller om de verkligen kommer.
Självklart är alla inbjudna som kommer välkomna, men det hade ju varit kul att veta. Vi kommer att se till att det finns tillräckligt till alla ändå. Jag tänker mest på W, som självklart vill att alla kompisar kommer.
Som tur är kommer hans äldsta kompis från stan, med lillebror och mamma, och kusinen åker 40 mil för att vara med. 
Jag antar att det är kontroll-freaken inom mej som vill ha full koll. W kommer att få en kul fest ändå men det hade ju varit roligt om några fler kommer. Jag tror att jag till nästa kalasinbjudan inför det gamla hederliga O.S.A. Då vet man ju vem som kommer eller som inte kommer.