Inte bara ett grattiskort

Visst är det ibland riktigt trist att bara ge ett grattiskort med pengar i. Jag har gjort många varianter på temat men det har ändå känts trist.
 
Häromveckan tog barnens syssling studenten. Eftersom hon två dagar senare flyttade till Nya Zeeland, var inte presentvalet så svårt - Nya Zeelänska dollar (vi var knappast ensamna om den briljanta idén, men bara bättre för Isabelle). Och, när jag kollade runt på nätet efter inspiration, hittade jag detta "kort": en "Exploding box".
 
Jag hämtade inspiration från många olika sidor på nätet och gjorde min egen variant, men missade förstås att skriva upp mina egna mått (precis som jag missar när jag lagar mat). Många exploding boxar på nätet är dekorerade med vackra papper. Själv använde jag foton på studenten och skapade ett litet minialbum istället. Tyckte det passade bra till en student.
 
När man gör en box får man tänka lite och räkna lite, man måste vara exakt i måtten, vilket jag inte brukar vara så bra på, kör oftast på ögonmåttet. Men för att boxen skall bli just en box, måste man vara exakt.
 
 
Denna box bestod av två nivåer. Man kan göra en box på en eller tre nivåer också. Fler än tre nivåer blir väldigt smått och svårt att dekorera.
 
 
I mitten av mitt översta lager satte jag ett band, där pengarna stacks i. Jag hade tänkt att vika sedlarna lite snyggt, men Nya Zeeländska dollar går inte att vika.
 
 
Att sedlarna var vackra i sig, gjorde hela presenten ännu trevligare tycker jag.
 
 
Locket fick flygtema, eftersom hon nu skulle flyga till andra sidan jorden. Resten av boxen fick de Nya Zeeländska färgerna. Jag gillar ju teman.
 
 
Den enda som är lite pilligt är att få till prydliga hörn.
 
 
Den färdiga boxen dekorerades med ett enda foto på studenten och mamman. Det gäller att få till rätt storlek på locket om man skall dekorera utsidan. Jag ville att fotot skulle synas ordentligt och inte döljas av locket.