Nu är det jul igen...

En stor del av min släkt är jultokig. Jag har en farbror som spelar julmusik och tvättar fönster i oktober och en kusin som julpysslar mitt i sommaren. En annan kusin går just nu runt och tittar på sina adventstakar som står på golvet och bara väntar på att sättas upp. Själv gjorde jag slag i saken och satte upp min stake i fönstret på jobbet idag. Jag menar, det är väl ändå hög tid eftersom Liseberg öppnar Jul på Liseberg den 14/11. Och efter Halloween är det liksom okej tycker jag. För när det är trist väder ute och mörkret faller, varför skall man då vänta på det mysiga bara för att "det har alltid varit så". Nej, lite revolutionär är jag allt och trotsar oskrivna regler. Så nu åker pyntet upp så smått. Mr P är måttligt förtjust i mitt juldille, så jag får ta det lite försiktigt.
 
 
Egentligen har jag planerat julen ända sedan i somras. Lite funderingar över julgodis och sånt man kan äta. Och när min bror gick bort, blev jag ännu mer julfanatiker. Som om jag tog över hans jultokighet också. Fast julplanerandet är också det som gjort att jag inte klappat ihop helt. Julen blir mer helig liksom.
 
Tro nu inte att jag är en person som alltid skall ha samma traditioner hela tiden. Det är egentligen rätt kul med nya traditioner och nya människor hela tiden. Fast årets förändring hade ju varit skön att slippa, om man säger så. Att någon väljer att fira på annan plats går inte att jämföra med när något oväntat händer, som man inte kan styra över. Så i år blir det en oväntad förändring i julfirandet, vad som händer nästa år får vi se då.
 
Men jag funderar ändå på julen hela tiden, och funderar just på om jag skall ta över brorsans grejer, han la in sill och gjorde speciella godisgrejer. Eller skall jag köra på som vanligt. Eller skall jag hitta helt nya saker att göra. Det får jag fundera lite på, medan jag går upp på vinden och tar ner adventsstakarna och utebelysningen. För det är lika bra att börja när andan faller på. Och så blir det ännu längre tid att njuta av den underbara julen!