Kulturkalas

Jag har sagt det förut och jag lär säga det igen. Fasen vad jag älskar vår stad! Göteborg är det bästa stället jag vet. Och det händer så mycket kul saker hela tiden, särskilt nu på sommaren. 

Idag åkte jag och kidsen in och gick på Kulturkalaset. En liten titt runt Bältespännarparken och sen in i Trädgårdsföreningen. För att kulturkalasa med kids betyder det att man mest är just där. Här är en massa aktiviteter samlade, som är inriktade på barn. 

Det som är kul där, är att kidsen får skapa saker. Slöjdklubben var ett stort område där de fick sy, skapa smycken, väva, knyppla, snickra mm. Och allt är gratis. Mängder av aktiviteter och alster att ta med hem. 

På ett annat ställe hade Stadsbiblioteket ett Harry Potter-tält. Livrustkammaren hade riddarskola för kids. Det är teatrar och scouter om vartannat. I en härligt vacker miljö. I gamla Fjärilshuset kunde man måla lådor, bygga robotar och göra hattar. Våra kids gjorde tjusiga huvudbonader. 


Vi köpte jättebullar och enorma kakor från konditori i Haga som vi åt direkt ur påsen, på en parkbänk i solen. Årets fikaställen i Trädgårdsföreningen var verkligen jättebra. 

Varje gång vi är i Trädgårdsföreningen måste vi in i Palmhuset. Det är så mysigt och kul att se de stora palmerna och jättenäckrosen med sina enorma roliga blad. Och att se vilka växter man känner igen. 


Efter att Mr P slutat jobbet möttes vi och tog en glass på Lejontrappan. Kultursommarjobbare underhöll och solen gassade. Så mysigt. Självklart måste man ta en groupie på trappan.


Vi gick runt bland de olika matstånden på Gustav Adolfs torg och smakade på kängrukorv och salami, köpte självklart en hel hög salami. Luktade på ostar och all annan mat från världens alla hörn, som man kunde köpa. Och det holländska blomsterståndet är helt makalöst. Vackra hortensior fick också åka med hem. Hade jag gått själv skulle jag säkert kunna gå där i timmar och smaka och köpa mer.

På vägen tillbaka till bilen stannade vi till i Bältespännarparken igen och barnen sådde lite fröer i krukor att ta med sig hem. Vallmo och Basilika kommer förhoppningsvis att växa här hemma. 

Som sagt, jag älskar den här stan och allt som händer i den. Kanske jag åker in på kalaset igen, har ju några dagar på mej.