På äventyr i Myggland, sista delen

De sista dagarna i Myggland spenderades i byn. Det har åkts fyrhjuling, grillats och fiskat. Fiskat i mängder och i omgångar. Flera gäddor och många abborrar. Lite åt vi men många lämnades kvar till mormor att äta när vi åkt.



Barnen är badgalningar och skulle självklart bada här uppe. De var på väg i Torne Träsk men det var lite väl kallt. Men ett dopp i Vettassjön blev det. Kallt i början men sen kom de igång. På land hade myggorna fest. Till slut fick vi upp två genomfrusna kids. 

Vi tog en tur upp till fjället Teletöinen, bredvid byn. Enastående utsikt, förstås. Och längst bort i horisonten kunde vi se Kebenekaise. Tror vi i alla fall. På håll ser alla fjäll lika ut. 


Hemma hos mormor pratas det svenska men också Meänkieli, ett av våra ursprungsspråk i Sverige. Att höra svärmor prata på annat språk, tycker ungarna är kul. Och det är så roligt att lyssna på familjen när de pratar, finska och svenska omvartannat. Mr P har alltid sagt att han tänker på Cosby på finska när han hör dem, och det har han rätt i. Jag kommer att sakna det lite grann. 

Nu sitter vi på Kiruna flygplats och väntar på vårt flyg hem. Det är alltid lite sorgligt att åka hem och när det är så långt avstånd, blir det lite extra trist. För vem vet när vi kommer hit igen. Kidsen vill åka redan nästa år igen, för då har morbror T lovat att vara mer med dem. 

Men att åka till Norrland på sommaren var fantastiskt. Jag är glad att jag trotsade min myggnoja, upplevelserna var klart värda de myggbett jag fick. Jag kommer dock inte att sakna lukten av myggmedel. Vi har sprayat våra kläder hela tiden, och överallt luktar det Mygga.