Seglarfest!

Vad mycket kul saker det händer i vår stad på sommaren. Det har varit West Pride och BBQ VM, Foofighters och 1D. Nu är det Kajfest i Masthugget och självklart Volvo Ocean Race-festen i Frihamnen. Det är så kul med allt som händer, önskar att jag kunde gå på allt. Men i går var vi i alla fall i Frihamnen och kollade på båtar. 
 
Kallt som attan och halv storm (eller i alla fall hemskt blåsigt) var det men kul ändå. Fördelen med vädret var att det inte alls var mycket folk. Massor av tält och företag som delade ut glassar till höger och vänster, kidsen njöt och frös om vartannat. 
 
Vårt främsta mål var att se Ostindiefararen Götheborg. Det är sista gången i Göteborgs hamn på länge, så bäst att passa på kände vi. Lagom med folk i kön, vilket kan bero på att varenda person var på skeppet. Myrsteg genom hela skeppet och kidsen fick inte mycket upplevelse. Bara en massa folk. Ibland var vi lite upproriska och bröt oss ur ledet och kollade på utsikten eller en tamp eller nåt annat. Det bästa för min del var ändå doften. Doften av tjära och hav är oslagbart. Har ni inte sett den, så ta chansen. Den åker upp till Vänern i juli, så passa på vettja!
 
 
  
 
  
 
 
Vän av ordning undrar kanske var Knasbollen är. Jo, han fotovägrar just nu. Man kan se hans kropp i vänstra hörnet på nedersta bilden. Annars får man inte ta kort på honom alls och verkligen inte lägga ut på nån blogg, Facebook eller Instagram. Så det är bara att gilla läget och bombardera med foton på en liten Knäppgök istället. 
 
Efter Ostindiefararbesök hamnade vi i barnområdet med parkour och hoppborgar. Barnen härjade och blev varma medans mamman huttrade och frös. Till slut ville vi gå hem och bestämde oss för att ta snabbfärjan. Och vem står där i kön till färjan om inte pappsen och R! Jag visste inte ens att de skulle gå. Så vi fick sällskap på färjan tillbaka till stan och bort till tåget. En himla trevlig eftermiddag, och lite extra trevligt att ta ledigt från fritids, dagis och jobb mitt i veckan. Lite vardagslyx!
 
Om ni är i stan tycker jag ni skall ta er till Frihamnen och uppleva allt kul som är där (och lukta på tjära och hav). Ni kanske springer på min kompis J som guidar med glatt humör (tror jag i alla fall) eller så springer ni på någon gammal arbetskamrat i ett tält (för det gjorde jag). Vädret skall ju bli bättre i helgen, så passa på. Och från Frihamnen går det en snabbfärja till Masthugget, så får ni vara med på en fest till. Inte illa. Själv börjar jag fundera på vad nästa evenemang blir för vår del. Partille Cup och Gothia Cup missar vi i år, tyvärr. Självklart blir det Kulturkalaset, men det är ju flera veckor tills dess! Någon liten festival måste det väl ändå finnas?