Veckan i bilder

Jag tänkte härma min kompis (IRL-kompis) och bloggvän Cath's Corner med att visa veckans bilder från mitt Insta. En bra avslutning av veckan även om det idag är i början på nästa. Och eftersom jag nu i mars är med i en foto-utmaning på Instagram, blir det rätt många bilder.
 
Så vad har då hänt i mitt, rätt vardagliga förortsliv? Jo.....
 
På måndagen var temat på fotoutmaningen "Börjar på B". Så dagens bild blev en tillbakablick från en båttur vi gjorde i somras, när familjen var i Köpenhamn. Längtar tillbaka till den lilla trippen. Så kul att åka till en stad och uppleva saker med kidsen. Nästa gång får vi åka lite längre och flyga istället för att ta tåget.
 
 
Tisdagen bestod av många utmaningar. Dagens fotoutmaning var Himlen.
 
Tisdagens andra utmaning var att vara hemma med en litet småsjukt barn. Hostig, snorig och hängig var den lilla Knäppgöken. Fram till kl 9, för sen blev hon frisk. Så där var utmaningen eftersom mamman ville vila och ha det mysigt i soffan medans knäppgöken hade Mello-show.
 
Och så kom utmaning nr tre. Skolan ringde och Knasbollen hade ont i magen och mådde illa. Så knäppisen och jag fick åka till skolan och hämta hem honom. Men efter att ha ätit mellanmål, lunch, frukt och mellanmål igen mådde han också mirakulöst nog bra. Så då blev utmaningen att inte tappa tålamodet och bli galen.....
 
 
På onsdagen började det hända saker.....  Allt började med en räv.... Läs mer om detta i ett tidigare inlägg. Och för att inte uttråka er mer, kan jag bara säga att rabatten ser fortfarande ut som i onsdags med ett hål och krokusar som ligger och blommar i en salig röra. Och man möts av en doft av vitlök när man kommer hem till oss.....
 
 
Fotoutmaningen handlade om mönster. Och jag letar efter det perfekta tapeten till vårt matrum. Någon med gott minne kanske minns att vi faktiskt tapetserade om där så sent som i somras. Men den tapeten blev inte vad jag tänkte mej.... Så nu börjar jag om. Och Mr P suckar.... Lite sur är jag dock eftersom jag hittat den perfekta hyllan till det rummet men nu är den slut.... Hoppas den kommer in igen.
 

På torsdagen hände det inte så mycket i mitt trista radhusliv. En helt vanlig torsdag. Fotoutmaningen handlade om "Min resa" och det kunde man ju tolka hur man vill. Och jag försökte faktiskt hitta någon djup och kreativ tolkning men hamnade till sist i Skärhamn. En av mina favoritplatser på jorden. Om jag inte får mej en dos Skärhamn, måsskrik, båtar och saltvattensstänk emellanåt skulle jag nog bli galen. Bilden jag valde togs på vintern men kunde lika gärna ha tagits på sommaren. Skärhamn är lika vackert året om.
 

På fredagen jobbade jag hemifrån. Antingen är det en förbaskat seg förkylning eller så har hassel/al-allergin tagit mer fart än tidigare, för jag har mått halvkasst i flera dagar nu. Och då är det himla skönt att kunna jobba hemifrån. Mitt jobb består av runt 80 % telefonmöten och resten till att skriva olika typer av rapporter (jag gör allt lite annat men just nu känns det så) och när man har telefonmöten är det väldigt skönt att ligga i soffan med datorn i knät och möta. Jag lyssnar faktiskt bättre då, än om jag sitter på mitt kontor. Så skum är jag.
 
Och eftersom temat på fotoutmaningen var "Där jag sitter" blev det en alldeles naturlig bild på en vanlig jobba-hemifrån-dag.
 
 
På lördagen blev det väckning kl 07.00.... När skall kidsen fatta att man faktiskt kan sova ända till kl 08.00 när man är ledig? Den lilla knäppgöken hade gymnastikträning på morgonen och på eftermiddagen var hon hos en kompis. Och då kom knasbollens kompis över och stannade ända fram till kvällen. Friidrott och skidor på TV. En skönt slapp lördag helt enkelt.
 
Fotoutmaningen var "Vårtecken" och jag hittade en liten maskros som stretade sig uppåt i en övergiven kruka på altanen. Förresten ser hela vår altan övergiven ut.... Sällan har vi haft det så stökigt. Det är hinkar, pulkor och krukor mest överallt. Hemsk-hösten gjorde att jag inte orkade något. Nu längtar jag till att det blir lite varmare så jag kan ut och röja. Som vanligt har jag planer som innebär att Mr P får jobba....
 

Och igår, söndag, var det en så där underbar söndag man vill ha varje vecka. Ok, väckning blev 06.30 denna dag, men i övrigt var det så mysigt. Jag hade en efterlängtad träff med min bästa vän. Vi träffades på fantastiska Dorsia för en afternoon tea. Har ni aldrig varit på Dorsia rekommenderar jag ett besök dit. På lunch, middag, drink, afternoon tea eller en övernattning (det har jag iofs aldrig testat men kan tänka mej att det är helt fantastiskt).
 
Självklart började vi dagen med champagne, klockan var ju 12.15 så då är det ju okej. Och det var ju faktiskt kvinnodagen. Det passade väldigt bra med dagens foto-tema "Lika". Två likadana glas champagne, två bästa vänner med lika gamla barn, två personer med lika bakgrund och två personer som gillar samma saker (nästan alltid).
 
 
Afternoon tea var en smakupplevelse. Fyra olika snittar, scones, knäckebröd, prästostmuffins, lemoncurd, marmelad, sylt tre små bakelseliknande saker (vet inte vilken som var godast: chokladkräm i chokladform, citronpaj med italiensk maräng eller mazarin med äpple och kanel), fudge, gelégodis, färska bär, småkakor och avslutningsvis citronsorbet. Till det så mycket te du orkar dricka.
 
Behöver jag säga att jag var proppmätt. Så mätt jag till en början hade svårt att gå upprätt. Tanken var att det skulle bli en shoppingtur efteråt. Jag orkade med en runda på Panduro. När vi skulle in och titta på fina kläder på NK gav jag upp. Anna fick gå runt själv medan jag mest stod still eller satt i en fåtölj och vilade. Och sen åkte jag hem. Först kl 21 orkade jag klämma i mej en macka. Men fortfarande är jag mätt som katten.
 
Så det var min första vecka i mars. Veckan som kommer blir bara bättre, mars kommer att bli en förbaskat bra månad. Det är ljusare för varje dag och solen börjar värma. Och på fredag kommer två av mina favorittjejer på jorden och hälsar på! Mars börjar bra i alla fall!