Veckans Insta igen

Jag gillar Veckans Insta hos Caths Corner och fortsätter att härmas. Och eftersom min vecka varit oerhört dålig ur bloggens synvinkel, är det ju bra att jag dyker in här då och då och visar att jag bryr mej. Stackars lilla eftersatta blogg.... Det är tur att jag är mer aktiv på Instagram, så att jag åtminstone kan lägga ut veckan i bilder. Och fotoutmaningen fortsätter hela mars, så jag har foton varje dag. Inte illa. 
 
På måndagen var temat på fotoutmaningen "Samling". Och jag funderade en del på hur man skulle tolka det. Skall jag ta Knasbollens samling av Trashpackers eller Knäppgökens Barbiesamling? Eller alla mina scrapsaker? Nej, det fick bli en bild från verkligheten. En samling av skor, hjälmar och skridskor. Det är så det ser ut hemma hos oss, en vanlig småbarnsfamilj, och jag vet att det ser ut så hos många andra. För jag anser att det finns viktigare saker än att hålla en pedantisk ordning överallt, man kan inte lägga all sin lediga tid på att städa. Tycker jag i alla fall. Jag tar hellre bort det stressmomentet och mår lite bättre. Och om någon undrar, så är det inte denna hög som syns när man kommer in till oss. Skohögen vid ytterdörren är betydligt mer strukturerad. 
 
 
Tisdagens fotoutmaning handlade om Min Dröm. Och min dröm är att kunna styra min tid själv. Att inte vara beroende av andra och inte jobba 8-16.45. Min dröm är att kunna leva på att skriva och att klämma in en och annan föreläsning däremellan. För att stå framför en grupp människor och förmedla något ger mej sån kick och jag blir helt klart en gladare människa.  Lisa Ekström och Elaine Eksvärd är två av mina förebilder. Tidigare har jag varit ute mycket och informerat och utbildat i mitt jobb och det är så givande. Det kan jag sakna idag.
 
Och en annan dröm är att kunna ha en rosa Michael Kors-klocka. Men det får vänta tills den dagen de klockorna tillverkas i titan eller kirurgisk stål, så jag inte får eksem....
 
 
Onsdagens utmaning var en rolig en, "A som i...." var temat. Och där fick jag till det kände jag. En härlig träningsrunda fick symbolisera det jag kände, och min text var så fyndig att jag fnissade hela rundan. "Asså, man blir ju riktigt Avundsjuk på mej själv. Vilken härlig träningsrunda jag har. Helt Amazing!". Fattar ni? Jag fick in 3 A:n i samma status. Riktigt klurigt tycker jag själv. 
 
 
På torsdagen skulle vi fundera ut något på temat Kvadrat. Mitt bidrag var väl rätt trist, men när jag väntade på bussen utanför jobbet såg jag några små påsklijor bakom ett staket. Resultatet blev klart mindre poetiskt än bilden i skallen, men man kan inte vara på topp hela tiden, eller hur. 
 
 
Fredag den 13:e var självklart temat Vidskeplighet. Och trots att jag funderade hela dagen kom jag inte på något, jag är nog inte vidare vidskeplig. Fast A-brunnar går jag inte gärna på. Eller under stegar (fast det beror väl mest på att jag inte vill ha något i skallen). Men någon A-brunn hittade jag inte så det fick bli några spöken från Halloween, som symboliserade något som alltså inte finns hos mej. 
 
 
Strandtema var det på lördagen och det är ju ett av mina favoritämnen. Vet inte hur många uppslag jag har i mina fotoalbum med just stränder..... Tyvärr hann jag inte ta mej till en strand på fredagen, så det fick bli en gammal goding istället. Från en dag i somras, ute hos pappa på Tjörn. En dag när vi plockade så många björnbär att det var svårt att bära hem. Det blåste lite men vad gör det, det var sommar och sol. Snart är vi där igen, även om det skall snöa till helgen. 
 
 
I helgen hade vi kusinbesök. Barnens kusiner var hos oss hela helgen. Och en av kusinerna hade i veckan innan fyllt 13, så det fick bli lite tårtkalas på lördagen (tårtan var jättegod fast den mest ser ut som en blobb på bild: jordgubbar, grädde och marängbotten. Mums!). Papps och R kom förbi och firade lite också. Fördelen med att ha kusinbesök av dessa två tjejer, är att de älskar att pyssla. Och det gör mina barn också, så det påskpysslades riktigt mycket på lördagen och knasbollen fortsatte även på söndagen. Själv pysslade jag om dörrkransen. Julkransen hade hängt uppe ända tills för några veckor sen (när knasbollens kompis kommenterade att det var lite skämmigt att den hängde uppe fortfarande insåg jag att jag väl fick ta ner den) men nu fick det bli lite kycklingar och lite fjädrar. 
 
 
Veckans sista fotoutmaning handlade om Minnen. Och det finns ju massvis med minnen att ta av. Fast jag tänkte lite tvärt om. För på söndagar (inte riktigt varje söndag men så ofta vi hinner) har vi söndagsmys. Det är efter middag, läxläsning och duschande. När man börjar bli redo för kvällen. Då äter vi något gott, i går blev det varma jordgubbar och glass (men det kan också vara vinbär med vaniljsås eller något annat smarrigt). Vi sitter framför TV:n och ser på SVT2:s naturprogram (för att där är oftast speakerrösten svensk så barnen förstår). Och äter söndagsmys. För jag vill gärna skapa fina minnen för barnen, på samma sätt som jag har fina minnen från min barndom. 
 
Till exempel minns jag fredags och lördagskvällarna på 70-talet. Vi åt nere i gillestugan (japp, såna fanns ju i alla hus på den tiden), hade oftast tänt i öppna spisen. Vi åt revbenspjäll eller något annat gott (på 80-talet blev det mer experiment från brorsan som redan på den tiden var tokig i att laga god mat). Och när det var Nygammalt på TV, som min stackars pappa alltid tvingades titta på (mamma tvingades inte alls, hon gillade precis samma saker som jag och brorsan, ja han var nog mest på sitt rum när det var Nygammalt...), tvingade jag honom att dansa gammeldans med mej framför öppna spisen. Min stackars pappa, vad han fick utstå.... Men det är såna fina minnen jag vill att mina barn skall ha med sig i livet. Rutiner som var lite extra varje gång (men om vän av ordning undrar så äter vi inte godis på söndagarna, det är bara lite mys på kvällen - och vi borstar tänderna efteråt).  
 
 
#1 - - Catharina:

Härma på du! Det gör ju även jag och som jag skrev sist. Bra idéer är till för att snos eller hur? :)