Jag är jätterolig och jag kan få lockigt hår!

Vissa dagar känner man sig lite gammal. Som när ens minsta barn skall börja skolan. Japp, den lilla knäppgöken börjar förskoleklass till hösten. Och knasbollen börjar 3:an! Det är inte klokt. Hur gick det till? Visst, jag har kompisar vars barn flyttat hemifrån och en kompis skall till och med bli farmor. Det är gammalt. Men ändå inte när man känner personen i fråga, för hon är yngre än vad jag är (både till kropp och själ höll jag på att säga). Eller en annan kompis, vars man nyss blivit pensionär. Visserligen gick han lite tidigare, men ändå. Att vara gift med en pensionär är gammalt, när hon är bara några år äldre än mej. Men ändå inte när man känner henne också. 
 
Jag är alltså omgiven av personer som enligt "pappret" borde vara jättegamla men i verkligheten inte är det alls. Och där är jag med en liten plutt som inte längre är en liten plutt. Så jag kanske inte skall känna mej gammal. Kanske skall göra som mina båda kompisar som njuter av livet och att barnen är stora. Ok, det är ju lite skillnad på en 6-åring och en 21-åring.... Men man kanske inte skall fastna i "jag är gammal"-träsket, när det kunde varit mycket värre - jag kunde ju varit jättegammal.  
 
I alla fall skall knäppgöken nu börja förskoleklass. Hon är pirrig, har ibland svårt att sova och längtar något så kopiöst till skolan. Hon läser och skriver för fullt och börjar förstå matten. Allt som knasbollen lär sig måste hon också lära sig. Hon hittar på läxor och skriver små brev. Och hon längtar efter att lära känna nya kompisar.  Klassindelningarna är klara och vi är riktigt nöjda. Mest nöjd hade jag varit om alla hennes kompisar från dagis kunde hamna i samma klass. Det hade ju varit toppen! Alla underbara barn och supertrevliga föräldrar. Några tappas väl bort men många hoppas jag finns kvar i knäppgökens värld (och min eftersom jag är lite egoistisk). Och vi hade turen att hamna i samma spår som knasbollen, så vi får samma förskolefröknar som han haft, det var det bästa vi kunde får känner vi. 
 
Inför skolstarten har dagispedagogerna intervjuat alla 6-åringar om förväntningar, kompisar mm. Och om det är något speciellt som barnen vill att skolan skall veta om dem. På detta svarade knäppgöken: "Att jag är jätterolig. Och att jag kan få lockigt hår!". Visst är det viktiga saker som skolan behöver veta. Så jag bjuder på en bild med knäppisen med just lockigt hår, som avslutning på ett väldigt rörigt inlägg.