En ovanlig dag på jobbet

Jag pratar sällan om mitt jobb och särskilt här på bloggen. Mitt jobb är mitt jobb och detta är mitt privatliv (hur nu en blogg kan vara privat). Men idag tänkte jag göra ett undantag. 
 
I ett tidigare uppdrag var mitt jobb, lite kort, att vara länken mellan verksamheten och IT, när verksamheten behövde nya IT-lösningar eller förändringar i befintliga. I detta uppdrag fick jag för 1,5 år sen ett uppdrag att arbeta fram ett nytt bokningssystem till en kommande konferensanläggning som VGR planerade (VGR är Västra Götalandsregionen om ni inte visste det och min arbetsgivare sen 5 år tillbaka). Nu gjorde jag ju inte det själv utan vi är ett team med IT-projektledare, upphandlare, verksamheten själva och förstås min bästa samarbetspartner ever Marie. Marie är den av oss två som tänker och analyserar när jag är helt tvärt om och bara är lite flummig och pratar på. För er som gjort en personlighetsanalys (DISC-analys) förstår om jag säger att jag är en väldigt gul personlighet och Marie är en väldigt blå, vi är varandras motsatser och därför jobbar vi så förbaskat bra ihop.
 
 
 
 
 
 
Nu skulle ju inte detta inlägg handla om förträffliga Marie, utan om mitt jobb. Att skaffa fram ett bokningssystem (eller vad sjutton som helst annat man kan behöva) inom den offentliga världen är inte bara att göra. Vi har otaliga lagar och regler att förhålla oss till, så det ta lite tid.  
 
Men idag, efter att jag arbetat med detta i 1.5 år (jag har förstås gjort andra uppdrag samtidigt) var det idag dags för invigning. Invigningen av VGR Campus Nya Varvet. En fantastisk anläggning, den största konferensanläggningen i Göteborg faktiskt. Och den är bara för oss VGR-anställda att använda. Vilket ställe! . Och vilken bra tanke att vi inte skall lägga dyra skattepengar på att hyra in oss i lokaler runt om på stan utan istället förvalta våra pengar internt. 
 
Man har renoverat upp den gamla relgementesbyggnaden (Nordiska Hälsovårdshögskolan låg också där förr) och gjort en modern anläggning med fokus på klimatsmart och ekologiskt, men bevarat den gamla känslan . Tänk att konferera vid havet i fina lokaler. Vilken atmosfär. Ja, ni märker att jag är rätt såld på stället. Tyvärr var jag fullt upptagen med att mingla, träffa gamla bekanta, äta nyttiga kakor på svarta bönor och gå tipspromenad, så jag missade helt att ta foton inne i huset. Så ni som är VGR-anställda får helt enkelt boka in en konferens där och se själva. Men det var jättefint kan jag lova. 
 
   
  
    
 
Projektledare Yvonne talade, Regiondirektör Ann-Sofie talade och Politker Gunilla talade (minns tyvärr inte var hon var med i för nämnd men hon var politiker i alla fall). Band klipptes och fanfar trumpetades. Band spelade från scen och nyttigheter serverades. Och solen sken.
 
Nu kanske någon tror att jag inte gör annat än att springa på invigningar titt som tätt. Men så är det inte alls, detta var min första invigning och troligen min sista. Mina andra uppdrag har t ex handlat om spårbarhetssystem för inkommande gods eller uppdateringar i måltidsplaneringssystemet. Inte alls lika invigningsvänliga, om man säger så. Och, nu har jag lämnat den sortens uppdrag helt och hållet, så nu kommer det garanterat inte fler invigningar av det slaget.