London Baby! - dag 1

Vi drog till London. Spontant, i alla fall för att vara oss. Bokade resa och hotell för drygt två veckor sen.

Eftersom Mr P och jag älskar att uppleva nya saker, har vi sett fram emot att dra med kidsen på en storstadssemester. Och i år, när de är 7 och nästan 10, var det dags (och det tackar vi Brexit för). Knasbollen har haft lite resfeber men Knäppgöken har haft det desto värre. Nattskräcken, som har varit borta i evigheter, kom tillbaka och hon har inte sovit ordentligt på flera dagar, den lilla stackaren.

Men i går morse kom vi i väg. Frukost på Lanvetter (inga barn åt nåt). Flygresa som gick fort, där vi åt löjligt dyra (och torra) kanelbullar men ingen sov nåt. Och sen tog vi tåget från Gatwick in till city. Kidsen var så tåliga och duktiga, kämpade på med sina väskor. Vi skulle hitta ett ställe och luncha på, när vi kom till Victoria Station. Efter många långa vändor utanför, gick vi tillbaka till Victoria och körde en McD. Ibland måste även en McD-motståndare ge med sig för det smidiga.

Sen tog vi tunnelbanan till Bayswater, där vi bor. Hotellet och området var en chansning, ingen hade rekommenderat detta men vi är vrålnöjda. Och vi kom till hotellet en timme innan ordinarie incheckning, men fick vårt rum ändå. Sånt gillar man, när man rest med trötta kids i timmar och kommer till målet när det är 29 grader varmt.
Vi bor nära Kensington Gardens. Vilken underbar park det är! Vi blev glatt överraskade. Folk ligger och solar och skolklasser leker. En oas verkligen.

I parken finns det en lekpark (alltså park, inte lekplats). Vi hade läst om Princess Diana Memorial Playground, en lekpark till minne av Prinsessan Diana. Och detta var också fantastiskt. Så många barn som lekte i vatten, klättrade och lekte överallt. Lekparken är lummig och indelad i många olika små rum. Våra tyckte det var för lite mindre barn, men vi rekommenderar ändå ett besök.
Så här dags började värmen bli jobbig och då fick manman ett sug av att se palatset, ni förstår vilka glada tillrop det kom från kidsen. Kensington Palace, där prins William och Kate bor (vet inte om de var hemma), ett fint palats som vi får gå tillbaka till igen. För nu hade kidsen verkligen ledsnat och surade på en bänk. Så vi fick avsluta parkbesöket under ett träd i skuggan.
Efter lite vila på hotellet, gick vi till huvudgatan i Bayswater, för att hitta en restaurang. När man går på huvudgatan känns det inte som om man är i London. Det är mer som en liten småstad. Jättemysigt.
Vi hittade en italiensk restaurang som serverade suveränt god pasta. Knäppgöken var nu så trött att hon inte orkade äta nåt. Så det fick bli en kort middag innan två trötta kids somnade innan huvudet träffade kudden.

Så nu ligger jag här och väntar på att familjen skall vakna. I den hårdaste sängen jag sovit i (och jag gillar vanligtvis hårda sängen). Tur att det blir en dag där vi går mycket, för annars lär jag bli helt ledbruten. Dagens mål blir Soho och Cavent Garden.

Och för er som undrar över titeln på den här resan, här måste man kunna sina Vänner-avsnitt. När Ross skall gifta sig i London....