Årets påsk

Har haft en sån lugn och avslappnad påsk, så jag har helt glömt bort att blogga.
 
Påsken kan sammanfattas så här: 
- Scrappande i mängder. Jag hade packat min scrapväska full med foton från min barndom, de gör ju ingen glad i en låda i pappas förråd, så nu håller jag på att fixa in dem i album. För oss scrapnördar gör jag 8x8-album med dessa (annars gör man 12x12"). Jag hann med 21 uppslag! Så härligt att få gjort så många. Målet i år är att åstadkomma 100 8x8-uppslag och 100 12x12-uppslag. Hittills har jag gjort: 25 st 8x8 och 14 st 12x12, så än finns det hopp. Och det var lättare och roligare med lite bubbel till. 
 
 
- Konstvandring. Ingen påsk utan att åka och kolla på konst. I år delade vi på oss. Papps och R åkte till Stenungsund och Tjörn medan vi andra drog till Orust. Här finns nämligen en fantastisk man som gör makalösa skåp. Knasbollen är lätt besatt av dessa skåp. Varje år går han runt och kollar och funderar. Blir inspirerad och sen åker vi hem till stackars morfar för att bygga egna. Nu har han (Knasbollen alltså) bestämt sig för att spara till ett eget skåp. Lycka till med det, säger jag. Men även jag och Mr P vill ha ett skåp. Kolla in bilderna på Jans hemsida, bilderna går ju inte att jämföra med verkligheten, så har ni chansen att se dem live så gör det. Det är utställning i juli igen. Jans dotter Hanna gör fantastisk keramikkonst och hennes muggar - jag älskar dom! Så vi köpte två till. Skönare temuggar får man leta efter. Här kan ni kolla in hennes konst.
 
Jag gillar att åka på konstrundor. Gillar känslan av att gå in i en konstnärs ateljé och se hur det ser ut där de skapar. Jag blir så inspirerad. Och det gäller även kidsen. Vårt sista stopp i år var hos en kvinna som gör fantastiska tavlor av servetter! Knäppgöken ville inte åka hem, hon älskade det hon såg. In och kolla på Ingalill Björnsdotters fina collage och hennes keramik var också fantastiska. Själv blir jag alldeles lycklig när jag kommer in till en gråhårig tant som sitter och skapar vacker konst och samtidigt har "Staten och kapitalet" på högsta volym. Härliga människa!
 
- Mat. Som alla andra har vi ätit gott och mycket. R jobbar i fiskhamnen och har alltid med supergod fisk. Och rökt lax. Vi älskar rökt lax (kanske inte Mr P men vi andra). Det enda knasbollen vill ha i sitt påskägg nästa år är rökt lax. Så galna är vi. 
 
- Hällevikstrand. Mitt i konstrundan åkte vi ut till Hällevikstrand, denna (för mej) glömda pärla på Orust. Jag är så inbiten Tjörnälskare att jag faktiskt glömmer att det finns lika fina ställen på Orust. Här hittade vi en läbänk där vi satte oss för att fika i solen med utsikt över havet, innan vi gick runt och strosade mellan hus och sjöbodar. Hittade en mysig restaurang lite gömd bland sjöbodarna som vi skall testa till sommaren. Att sitta ute och dricka något gott på en uteservering på bryggan är något av de skönaste jag vet.