Godaste tårtan

Jag gillar inte tårtor så där vidare mycket. Inte med vanlig sockerkaksbotten. Men något med marängbotten, då går jag igång. Och med mycket grädde. Mums. 
 
Igår gjorde vi min absoluta favorittårta nånsin, på knäppgökens vuxenkalas. Knäppgöken gillar inte alls tårtor, så jag brukar passa på att göra något som jag vill ha, hon är nöjd bara hon får kladdkaka. Marängtårta med lagom syrlig citronkräm i mitten. Fatta vad gott! Skall ni göra en tårta till påsk måste ni testa denna! Tyvärr tog tårtan slut innan jag han fota den, så jag har snott bilden från Allt om mat, där jag också hittade receptet. Så sätt igång, bara baka!
 
 

10 person(er)INGREDIENSER

4 äggvita
2 dl strösocker
3 dl puffat ris
1 tsk smör, till långpannan
Fyllning
4 äggula
1 dl strösocker
1 msk vetemjöl
1 dl vispgrädde
1 citron, pressad saft
75 g smör
Garnering
3 dl vispgrädde
1 pkt jordgubbar, färska
 
1. Sätt ugnen på 125°.
2. Vispa äggvitorna till halvhårt skum, tillsätt socker och fortsätt vispa till hårt skum. Vänd ned riset. Bred ut smeten på smort bakplåtspapper i en 30 x 40 cm stor långpanna.
3. Grädda mitt i ugnen ca 1 timme och 20 min. Låt tårtbottnen svalna lite i långpannan innan du vänder upp den och drar bort papperet.
4. Fyllning: Lägg allt utom smöret i en kastrull. Vispa och sjud tills krämen tjocknar, det är viktigt att den inte kokar. Ta bort kastrullen från plattan och rör ner smöret. Låt krämen kallna.
5. Garnering: Dela tårtbottnen på mitten och lägg krämen emellan. Vispa grädden och bred den ovanpå. Dekorera med jordgubbar.