Jo men så att...

Den där jävla bilen! Oj, vad många gånger jag sagt det den senaste tiden. Oljelampan lyser typ hela tiden. Den har kollats ordentligt flera gånger, visst att den drar lite väl mycket olja, men inga större grejer har man hittat.


Och jag har fyllt på oljan flera gånger. Skruvat av det gula locket och hällt på, precis som man ska. Och varje gång får jag knappt på någon olja alls. Men ändå lyser den där jäkla lampan. 

Eftersom den där gula lampan lyser så ofta, så tänker man liksom bort den. Men igår, på väg hem från jobb i Borås, började den lysa rött! Då jäklar fick jag panik. Och jag förberedde mej för att åter ringa verkstan för en akuttid. 

Mr P gick med ut i morse, bara för att jag ville visa att det ju alltid är fullt i det där jäkla hålet. 
"Men var fan häller du oljan??!!" undrade han lite lätt irriterat, när jag skruvade av det där jäkla knallgula locket. 
"Alla säger att jag skall hälla där det gula locket är", svarade jag surt. 
"Fan, det är ju därför man har en jävla instruktionsbok" muttrade han och visade mej att man tydligen häller oljan i ett hål med svart lock med en gul oljesymbol på.
"Du har ju hällt olja i kylarvätskan!" Här tänkte han nog ett och annat, som inte lämnade hans läppar. 

Jag såg tusenlapparna flyga iväg och blev så sur på mej själv. Jag som, lite kaxigt, nog kan ett och annat om bilar. Har ju vuxit upp med en bror som minsann fixade med egna bilar och försökte lära mej ett och annat. Jag som vet att fläktremmen på en gammal Opel kan ersättas med ett par nylonstrumpbyxor. Jag som faktiskt pryat i TVÅ veckor på en lastbilsverkstad. Jag kan ju lite om bilar. Och jag som, helt uppenbarligen, inte kan se skillnad på en oljesymbol och en annan (obegriplig) symbol. Visst har jag ibland tyckt att det var konstigt att det inte var en oljesymbol där, men vaddå, det är ju det gulaste gula locket och då häller jag där.

Mr P fick springa till bussen medan jag gick in och gjorde, det man gör nu för tiden, jag googlade. Blev lite lugnad av det som stod och blev samtidigt lite förundrad över hur många korkade sambos det finns. Alla frågetrådar i olika forum började med "min sambo hällde olja i kylarvätskan". Undrar hur många "sambos" som egentligen är de själva.

Efter googlandet tänkte jag att jag nog borde ringa en verkstad och fråga vad jag skall göra, så jag ringde vår lokala bilverkstad Bil-Lennart. Och jag körde bort bilen för åtgärd. Tjejen på kundmottagningen skrattade åt min lilla fadäs, men eftersom hon tidigare idag tagit emot en bil av en man, vars fru (?) tankat diesel i en bensinbil för andra gången på en månad, tyckte hon att jag inte alls var vidare klantig. Och när jag sen hämtade ut bilen, sa herr Bil-Lennart himself att "Det var väl ingen fara, det är sånt som händer". 

Så dagens lärdom kan väl sammanfattas så här: när oljelampan lyser skall olja hällas i hålet med det svarta locket med en gul oljesymbol på, inte i locket som är det gulaste gula, trots att folk säger att man skall hälla i hålet med det gula locket. 

I morgon tar jag bussen....