En magisk man!

December 2017 var en riktig pissmånad. I slutet av november skulle min pappa opereras, ett rätt enkelt rutiningrepp, men något gick fel och han fick akutopereras efter två dagar. Därefter låg han på IVA och bokstavligen svävade mellan liv och död i två veckor. Vi hade dagliga samtal med läkarna som sa att vi fick ta utveckligen från timme till timme. En läkare berättade om den smala vägen tillbaka, som pappa var tvungen att ta sig igenom för att klara av det kritiska läget. I min hjärna såg pappas väg till att bli frisk ut precis som i Sagan om ringen, när Frodo och Sam leddes genom de döda träsken av Gollum. Minsta felsteg och det var slut. Behöver jag säga att ångest och panikångest blandades med förtvivlan under dessa veckor. Precis som för Frodo och Sam. 
 
 
 
Men nu skall inte detta inlägg handla om min pappa, även om han är förbaskat magisk han också. Detta inlägg skall handla om en annan man, som jag nog tror har magiska förmågor. Jag pratar om Niklas Strömstedt. Denna man som verkar så trevlig och rolig, och som har en väldigt rolig Insta, hur kan han vara magisk? Vad sjutton har han med min pappa att göra? Nu tänker ni nog att jag fått mej en knäpp, men häng med här så förstår ni. 
 
Nästan varje gång jag satte mej i bilen för att åka till pappa på sjukhuset, eller därifrån, så spelades det antingen Tänd ett ljus eller Ett ljus i mörkret på radion, med just Niklas Strömstedt. Nästan varenda gång. Antingen när jag åkte dit eller hem så spelades Niklas Strömstedt när jag började köra. Som jag har gråtit och varit förtvivlad till Niklas Strömstedt denna december. Och ändå så fick jag rätt myckt tröst där i Tänd ett ljus. Texten passade så bra in på hur jag kände det. Och Ett ljus i mörkret vad ju precis vad jag behövde. För de gånger hans låtar inte spelades, då var läget för pappa lite sämre men när de spelades, ja då var det bättre. Fattar ni? Niklas Strömstedt är ju magisk!
 
Så därför tänker jag att det är läge att hylla denna magiska man. För om han kan fixa min pappa så kan han ju fixa allt annat elände i världen tänker jag. Visst håller han på helt fel lag i fotboll, men även en magisk man kan ju ha sina brister. Så jag tänker att om alla spelar Niklas Strömstedt-låtar på samma gång, kanske det händer stora magiska saker. En hjälte skall ju hyllas. Så in och lyssna på Niklas Strömstedt. Låtar som Sista morgonen och Förlorad igen kanske vi skall låta bli, men vi kan ju lyssna på Oslagbara eller När vi gräver guld i USA om inte jullåtarna passar. Och så kan vi ju skriva om låten Varför är du i Göteborg? till Varför är du inte i Göteborg?, för här vill ju alla vara, eller hur!