Storkalas

Papps fyllde 80 år i maj men detta firade vi först i går.

Och jäklar vad det firades. Från klockan halv ett till halv elva på kvällen. 60 personer kom och gick. Det var hans syskon och kusiner.  Syskonbarn med respektive och syskonbarnbarn. Gamla grannar och grannar som flyttat. Mr Ps föräldrar och syster. Bästa Rs son och svärdotter och Rs bästa vän. Och en hel hög med vänner till papps och R.

Det åts och dracks och vännerna sjöng hyllningssång och höll tal. Och så åts det igen. Och stämningen var på topp och tacksamheten, över att papps klarade av den här jäkla vintern och våren, gick inte att ta miste på. Alla ville hylla den sega glada gubben som är min papps. Och alla var genuint glada över att få komma hit och fira.

Det serverades marinerad fläskytterfilé med potatissallad, grönsallad, couscous, melonsallad, oliver, bröd, ostar och vattenmelon. Rabarberkaka med vaniljsås till efterrätt. Och det blev över alldeles lagom mycket, lagom till lunch idag. Förutom köttet och grönsalladen, det får vi äta på lite längre. Tyvärr tog brödet slut. Det måste vara det godaste jag bakat. Tur att jag har jäst kvar hemma, för det skall bakas igen.

Mr P sprang runt och fotade, så jag hoppas att det blir några bra bilder. Han tog över 400 bilder, så några borde man ju kunna använda. Kidsen sprang runt och plockade undan. Knäppisen tog det hela ett steg längre, när vännerna kom. Hon sprang och hämtade vin och kaffe till tanterna och gubbarna. "Mamma, Anita behöver vin!".  Alla som hade mynt gav dem till henne (Knasbollen fick lite också men han tillbringade en stor del av kvällen i sängen och vilade). Nästan 100 kr fick ungen ihop, ibland bara av att visa sig. "JAG ÄLSKAR MITT JOBB" ropade hon glatt när hon kom in i köket. Sen slocknade hon, innan alla hade gått hem.

Så nu ligger jag här i sängen och fötterna värker fortfarande. Alla sover för det blev sent igår. Snart skall vi upp och plocka ihop bord och stolar. Tälten skall rivas och det sista skall städas bort. Sen kan jag verkligen börja min semester. 



#1 - - Anonym:

Håller med brödet var utsökt! Tar gärna receptet!!! /Tess

#2 - - Anonym:

Håller med brödet var utsökt! Tar gärna receptet!!! /Tess

Svar: Kul att det var så uppskattat. Kunde gott ha gjort en till :-). Hittade det här: http://www.lindasbakskola.se/2015/06/25/randigt-brytbrod-med-flingsalt/
piaspraliner.blogg.se

#3 - - Anonym:

Håller med brödet var utsökt! Tar gärna receptet!!! /Tess