Nu närmar det sig

Bara 5 timmars jobb kvar innan jag går på jullov. Flex från lunch i morgon och ledig till 7 januari. Det ska bli så skönt. En lång höst ha tagit ut sin rätt. 
 
Idag har vi börjat med julgodiset. Två sorters knäck blev det, vanlig (utan mandel) och lakrits med flingsalt eller frystorkade hallon på toppen. Planen är att göra två sorter till. Och lite Bounty, pepparkaksfudge och nån kola. Sen får det nog räcka, vi ska ju äta upp allt också. 
 
 
Nu sitter jag och ser på Jul med Ernst och samlar ännu mer julkänsla. Älskart, som Ernst brukar säga. Funderar lite på var jag har gömt laxen som ska gravas, den måste fram och tinas till i morgon. Nånstans i frysboxen borde den ligga. Får vi hoppas, så den inte ligger och är rutten nånstans. Fast det borde vi ju ha känt på lukten, om jag tänker efter. 
 
De senaste jularna, säkert i 30 år (förutom de två senaste åren), har jag varit och lyssnat på min pappa och hans kör. Julstämningen började alltid infinna sig, så där i början av december. Så för mig är körsång en del av julstämingen. Nu hittade jag inte något klipp med just pappas kör, men jag hittade en annan Göteborgskör, Göteborgs Gospel Inc. Och de är, i det här klippen, den sjungande julgranen som det året stod framför fina Posthotellet som är fint inslaget som en paket. Något av det julfinaste som finns i Göteborg så här års, om ni frågar mig. Den sjungande julgranen, för er som inte vet, är en fin tradition vi har här i stan. Några av stans bästa körer gör gratiskonserter i form av en julgran, se på klippet så fattar ni. Så mysigt! Håll tillgodo!