En rolig morgon

Varning! Detta inlägg kan vara provocerande för vissa.

Jag hade möte på Hisingen i morse kl 8, så jag gick hemifrån redan kl 07.00. Med tre byten tar det ju lite tid, tänkte jag. 

På stationen såg jag på Trafikverkets sida på webben att tåget var nån minut sen. Den minuten växte och växte till många fler. Så många att jag bestämde mej för att faktiskt låta det sena tåget passera och satsa på nästa tåg. Då slipper man knö och man får sittplats.

Precis då kommer en kompis och han tog samma beslut som jag. Vi lät alla knö på tåget och såg det åka iväg, lugna och nöjda med vårt beslut. Tills vi fick besked om att tåget som skulle komma 2 minuter senare nu skulle komma 12 minuter sent, det också. 

Jag hörde av mig till min kollega om att jag var sen men inte visste när jag skulle komma. Jag och Martin stod och pratade och var på gott humör. Och humöret blev ännu bättre när tåget vi hoppade över, kommer inbackade på stationen och alla som stått och knött, fick gå av igen. 

En stackars buss på väg till Mölndal blev fullknökad med stressade resenärer som fick stå som packade sillar. Martin och jag stod och roades av det vi såg. Tror nog att en och annan blev lite provocerade av vårt goda humör. 

När den fulla lilla bussen åkte iväg, fick vi som stod kvar på perrongen gå på tåget. Vi fick sittplats och vi skrattde och hade kul. Då säger Martin "Det är nu man skall säga att: Fram kommer man alltid" och då skrattade jag ännu mer. Och säkert provocerades det ännu fler av detta. 

Efter några minuter åkte tåget, och jag blev ännu fnissigare när jag tänkte på att vi nog kommit fortare till Mölndal än de som knött sig på bussen. 

Tåget kom inrullade 55 minuter för sent till Göteborg och kom lite sent till möter. Men humöret var fortfarande gott. Och min filosofi över att inte stressa upp mej inför tåg som strular känns mer rätt än nånsin. Jag har en glad morgon med mej hela dagen och de som stressat är på dåligt humör. Varför stressa upp sig över saker man inte kan påverka. Jag visste att alla på inspelningen väntade på mej, men det tjänade ju inte något till att jag stressade upp mej. Jag kom ju inte fortare fram för det. 

Oj, nu har jag säkert provocerat några till. Men jag är på så gott humör så det gör inget.