Tanten på tåget

På 5.57-tåget från Kungsbacka i morse, satt det en liten tant. En liten grå tant med grå kjol och svart jacka. Ingen noterade att hon satt där, inte ens tågpersonalen som skulle kolla biljetterna, han gick rakt förbi henne. Hon såg så trött och sliten ut där hon satt och tittade ut genom fönstret. Det enda som livade upp hennes yttre var hörlurarna i guld. 
 
När jag såg tanten tänkte jag för mej själv: "Ryck upp dej, lilla tant! Det är sommar och sol, ingen värme men ändå sol. Köp lite nya färgglada kläder och känn att livet är bra skönt ändå, trots att du sitter på pendeln okristligt tidigt". 
 
Tanten tänkte: "Fan, vilka trista kläder jag har. Den här sommaren har jag för fasen bara haft grått, vitt och svart. Och en gång hade jag en rosa tröja! Fast jag har ju guldiga hörlurar i alla fall. Men jag måste verkligen ha nya kläder. Och åka till Aruba, där finns det massor av härliga färger. Fast något Aruba blir det inte i år, men Tjörn och det är inte illa det. Och kanske blir det Lysekil, Hunnebo, Hamburgsund, Fjällbacka eller Tanum. Kanske, Tjörn blir det i alla fall. Jäklar vad sugen jag blev på bullar, nybakade bullar. Det måste jag baka på semestern. Semester, ja, det behöver jag verkligen. Jag behöver också en ny väska. Hmmm, kanske man skall åka till Ullared snart, där har de ju bra väskor. Kanske köper jag mej en rosa väska. Eller en gul. Nej, inte en gul, jag hatar ju gult förutom på blommor. Blommorna hemma behöver jag verkligen vattna. Och rensa rabatten, den ser ju för jävlig ut. H-e, jag skall ju av här!"
 
Tanten på tåget är jag och jag behöver verkligen semester. Bara en dag kvar nu....