Adventskalender

Årets adventskalender är klar! Den hänger fint på väggen och ser så där julig ut. Synd bara att juligheten snart försvinner, när kidsen börjar ta sina presenter. 
 
Den är gjort av toarullar, som jag klätt i fina julpapper. Rullarna limmades ihop, lite oregelbundet (för vem vill ha det rakt och trist). Ett kraftigt band klistrades fast på baksidan, dubbelt för säkerhets skull, plus att jag då fick en naturlig ögla att hänga den i. 
 
Presenterna är inslagna i silkespapper med snören i olika färger, så att rätt barn får rätt present (tror inte att Knasbollen vill ha små söta hårspännen - även om han nog skulle behöva det, så långhårig som han nu är). Och resultatet blev en lång radda av smällkarameller! (Inspirationen fick jag från Slöjddetaljer, även om jag alltid måste göra på mitt sätt.) 
 
Men det här med att köpa presenter var en utmaning. För hur lätt är det att hitta små presenter som passar i en toarulle - och ännu svårare att hitta så små, och inte alldeles onödiga, där två små skall passa en samma toarulle. Jag vill inte att kidsen skall äta godis varje dag, så jag valde inte den lätta vägen, om man säger så. Men efter lite trixande fick jag in nästan alla presenterna i rullarna, och de som var för stora får kidset i fråga vid sidan av den dagen det inträffar. 
 
Och ikväll är det dags att öppna. Kidsen öppnar sina Lego-kalendrar på morgonen och paket-kalendern på eftermiddagen, så har de själva bestämt.