DIY Adventskalender

Förra året såg jag en advetskalender på Pinterest, som jag gjorde min egen tolkning av med hjälp av toarullar. Problemet var att det var riktigt svårt att hitta lagom små presenter som passar in i toarullar. Och eftersom jag har två kids som skulle samsas om en kalender, blev det ännu svårare. Men jag fick ihop det förra året och alla var nöjda och glada. 
 
I år bestämde jag mej för att göra en till, så de får var sin. 23 toarullar samlades under hösten, men problemet var att jag på den första kalendern hade en hushållsrulle längst ner, den 24:. Och idag är det inte många jag känner som använder vanliga hushållsrullar. Men en snäll kollega hittade en (nästan) tom rulle i en av matsalarna och vips var problemet löst. 
 
Kalendern är väldigt lätt att göra. Man behöver ha toarullar, något juligt papper (Jag använde mej av vanligt scrap-papper men även julklappspapper funkar bra) och ett bra lim. Här bryr jag mej inte om syrafria lim och klister, utan kör med Karlssons Klister. Det blir ju rätt tungt med alla presenter, så det gäller att limmet är starkt. 
 
 
Fördelen med den här kalendern, är att man kan använda upp alla "fulpapper", dvs de pappren man inte riktigt känner för. Några av pappren jag använt är ju förstås fina också men att blanda ut med fulpappren blir bra, en fin variation.
 
Måtten jag använde var 6" x 4,5". 6" blir precis lagom att klä toarullen och jag tog 4.5" för jag upptäckte att det är en viss storleksskillnad på toarullarna. Och det som är bra med dessa mått, är att man får ut papper till fyra toarullar på ett vanligt 12"-papper. Till mina kalenderar har jag samma papper på två rullar, så jag hade kvar av pappret från förra året. 
 
 
När alla rullar var klädda limmade jag ihop dem mot varandra, med hjälp av klädnypor. Jag ville inte ha en helt rak kalender, utan lite oregelbunden. Finast så tycker jag. Det är viktigt att rullarna nu får stelna ordentligt, jag lät den ligga i några timmar. 
 
 
 
Jag fäste hela raden med rullar på ett kraftigt band, som jag la dubbelvikt för bästa stadga. Tänk på att göra en liten ögla av bandet, så du har något att hänga upp den i. Ös på mycket lim, för tyget suger åt sig en del. Nu fick min kalender ligga över natten så att bandet stelnar ordentligt. Sen hängde jag upp den på väggen och satte på datumsiffror. 
 
Presenterna var rätt svåra i år med. Trodde att jag hittat rätt storlek men många var alldeles för stora. Så i går får halva paketet hänga utanför. Jag har slagit in presenterna i silkespapper, så att det blir en massa smällkarameller. Förra året var det rött och vitt som gällde, medan det i år blev grönt, vinrött och guld. 
 
Ett annat problem jag upptäckte i morse var att jag köpt alldeles för få paket! Så i år får det bli en hel del godisbitar att dryga ut presenterna med, inte bara på fredagar och lördagar. 
 
Det som är lite bra med den här kalendern, är att om man inte hinner köpa alla presenterna i tid, kan man göra tomma paket och stoppa in i rullen, så att det ser fint ut, och så fyller man på senare.