Hur gick det??

Kanske en vän av ordning undrar. Jag menar med mina foton från förr på Scrapmaran. Jo, tack. Alldeles utmärkt om jag får säga det själv.
 
Min plan med detta gamla foton är att göra det så enkelt som möjligt. Och att göra dem i nytt format, alltså 8"'x8". För den som inte är en nörd, kan jag berätta att det vanligaste formatet att scrappa i är 12"x12" (ca 30,5x30,5 cm). Men eftersom fotona från förr är mindre storlek och att det inte finns så många av varje motiv så det är svårt att få ihop ett uppslag (en riktig scrap-nörd tänker uppslag, alltså 4-10 foton, ungefär, som hänger ihop på något sätt).
 
Jag trodde att jag skulle få gjort en jäkla massa uppslag, nu när jag jobbar med färre foton och mindre format, men så blev det inte. Att jobba på annorlunda sätt kräver lite mer tankearbete. Men nu är jag inne i tänket och är sugen på att fortsätta med dessa gamla foton. Med tanke på att jag under en hel kväll fick gjort 8 månader, kan man ju förstå att det är ett långt arbete kvar innan pappas alla foton är scrappade. Fast det är ju klart roligare att ha fotona i album i bokhyllan än i en skolåda i förrådet.


Vissa foton har blivit tråkigt orangea, beroende på viket fotopapper som användes på den tiden. Och färgläran säger ju att grönt är en bra färg för att dämpa just orange. 



Vita cardstock använder jag mycket med dessa foton. Och ju mer jag använder det, desto mer tycker jag om det. Det blir renare på något sätt.


Men ett papper i annan färg funkar också bra. En enkel bas gör mycket för helheten. 

Ett litet smakprov av vad som gjordes i lördags. En fortsättning kommer en annan dag.