K som i kärlek

Hoppade ni över A-brunnar när ni var små? Och hoppade tre gånger på K-brunnar samtidigt som ni tänkte på nån ni var kär i? V-brunnarna klev man väl bara på, utan att man gjorde nåt. Råkade man trampa på en A-brunn fick man knacka sig själv (eller sin kompis om man såg att hon klev på en A-brunn) på ryggen tre gånger för att häva förbannelsen. 

Gör kids det idag? Om inte är det ju en väldigt viktig kunskap som vi måste förmedla till dem. För de kan ju inte lära sig att K står för kloak, när det faktiskt betyder Kärlek. Och A betyder ju Avundsjuka och inte något så trist som avlopp. V förstår ju alla att det är Vänskap och inte vatten.


Och, eftersom jag tydligen gillar att exponera mina pinsamma sidor, så kan jag avslöja att jag fortfarande hoppar på K-brunnar. När ingen ser. Och bara i huvudet, "hopp, hopp, hopp" tänker jag då. Men jag hoppar inte över A-brunnar längre. Det hade ju varit pinsamt.