En självplockares bekännelser

Jag älskar sommaren och allt självplock som finns. Även plock som är gratis, typ svamp och björnbär. Aldrig känner jag mej så rik och nöjd som när jag stoppar frysen full med bär och annat gott. Det har jag efter min mamma, som också älskade självplock. Jag minns en gång vi plockade majskolvar och inte riktigt kunde sluta. Vi kom hem med 180 kolvar! Frysen blev full.


I år plockade vi 32 liter jordgubbar som vi stoppade i vår frysbox (japp vi har en stor box. När vi köpte den och fick den hemlevererad undrade de om vi var jägare. Tydligen är det bara såna som har så stora boxar. Och självplocks-hamstrare som jag).

Och idag var jag hos några vänner som har mängder av fina vildhallon på sin tomt. Drygt 2 liter fick vi ihop och det syntes inte på buskarna. In i frysen med det. 

Nu väntar jag bara på björnbären, äpplena och svampen kommer, så jag kan fylla frysen. Blåbär och lingon orkar jag inte plocka, det köper jag från Bärbilen (så lyxigt att en bil med bär kommer och säljer bär på pendelparkeringen varje vecka). 


Tyvärr blev skörden av röda vinbär förstörd i år, en jäkla råbock åt upp den. 

Vän av ordning undrar säkert om vi gör av med allt som åker in i frysen. Och visst gör vi det! Jordgubbarna blir sylt och kräm under hela året. Även björnbär, blåbär och lingon blir sylt och en och annan paj under vintern. Vinbär blir saft och kanske gelé. Och äpplemoset jag gjorde av äpplena jag fått från kollegor räckte precis fram till förra månaden

Jag gillar att göra saker från grunden, att veta vad jag lägger i maten och själv kan styra hur mycket socker som finns i det vi äter. Ibland tänker jag att det vore härligt att vara självförsörjande med det mesta, om det inte vore för att det är så förbaskat tråkigt att rensa ogräs.