Språknörd

Jag älskar det svenska språket. Förr kunde jag sitta med rödpenna och rätta språkliga fel i tidningen, så nördig var jag. Numera är jag inte lika nördig och måste erkänna att jag slarvar rejält med hur jag hanterar språket, speciellt när jag skriver. Jag skriver gärna dej och mej istället för dig och mig för att bara nämna ett exempel. Det kanske skall bli mitt nyårslöfte, att skärpa till mig i mitt språkliga användande. 
 
Min nya favorit på språkhimlen är GP:s språkexpert Lars-Gunnar Andersson. Vilken underbar människa! Jag läser hans artiklar i Språkspalten med glädje och känner mej så där löjligt nöjd, som bara en liten nörd kan känna sig när man läser om saker man gillar. Han blandar språkregler med språkhistoria på ett sätt som är så underhållande. 
 
Se där, ett tisdagstips här på bloggen. Mycket nöje!
http://www.gp.se/om/Lars-Gunnar%20Andersson